Gezond leven tijdens corona


Psychologische tips

Leven in tijden van corona, het is niet altijd eenvoudig... Je had wellicht andere leuke plannen met het leven.

Onze psychologen hebben wat tips op een rijtje gezet om met deze vreemde periode om te gaan. We delen ze ook op onze Facebookpagina.

 

Tip 4: Blijf sociaal en positief!

Hou contact met vrienden en familie via telefoon, online, Ö Er zijn heel wat apps en andere programmaís beschikbaar waardoor je mekaar vanop afstand toch kan horen ťn zien. Zo kan je met meerdere familieleden of vrienden samen een leuke babbel slaan. Je leest er alles over op https://bit.ly/eperitief.
Probeer positieve dingen mee te nemen uit deze crisis. In het ziekenhuis trekken we ons enorm op aan de solidariteit en behulpzaamheid vanuit alle hoeken. Wellicht zie je deze positiviteit ook binnen families, tussen buren, ... Je krijgt er een warm en goed gevoel van! Hou dat vast!

Kortom kijk rondom je, want uit elke situatie valt iets te leren. En om met een clichť te eindigen, ook achter de coronawolken schijnt de zon.

 

Tip 3: Quality time & structuur in je dag

Probeer je tijd zo aangenaam en zinvol mogelijk door te brengen. Zo kan je nu eindelijk die taakjes uitvoeren die al lang op de planning staan, bvb. de keukenkasten uitwassen, foto-albums maken, boeken lezen, Ö
Zorg voor echte qualitytime met je huisgenoten of met die vriend(in) waar je mee belt/afspreekt/... Dus leg de smartphone aan de kant en praat echt met elkaar, speel gezelschapsspelletjes, kook samen, Ö
Bouw een vaste structuur in je dagen, alsof je toch moet werken gaan of naar school moet. Dus zet je wekker, kleed je mooi aan, gebruik wat parfum, ... Kortom maak je klaar voor een "normale dag".
Neem een time-out van het nieuws, ook via sociale media. Probeer een uur voor het slapengaan geen coronanieuws meer te raadplegen.
Zoek afleiding, maak je hoofd leeg bvb. met een wandeling zonder smartphone.

Kortom maak het beste van deze uitdagende, uitzonderlijke crisis en probeer zeker ook de humor te bewaren.

 

Tip 2: Aanvaard de situatie zoals ze is...

Verlies geen energie aan wat je niet kan veranderen, want je kan er niets aan veranderen. Je kan enkel afwachten en zo goed mogelijk de maatregelen opvolgen om jezelf en anderen te beschermen.
Heb begrip voor elkaars manier van omgaan met de situatie, want iedereen heeft zijn eigen manier van verwerken.
Probeer te relativeren als de angst naar boven komt. De meerderheid van besmette patiŽnten wordt niet fel ziek en moet niet in het ziekenhuis opgenomen worden.
Laat toe dat het soms eens even teveel wordt. Zoek (digitale/telefonische/...) steun bij mensen die het op dat moment kunnen dragen.

Kortom zorg goed voor jezelf. Alleen dan is er ruimte om ook goed voor anderen te zorgen.

 

Tip 1: Gezond lichaam & gezonde geest

Doseer je energie en schenk voldoende aandacht aan je basisbehoeften. Zorg er dus voor dat je voldoende kan slapen en dat je gezond eet en regelmatig beweegt.
Probeer eens een nieuwe passie uit? Joggen, yoga, dansen, krachtoefeningen, schilderen, tekenen, ...
Of verdiep je verder in je huidige passie.

Opgelet wel met voldoende bewegen, als je dit niet gewoon was voor corona, moet je dit rustig opbouwen.

Kortom zorg goed voor jezelf. Dat helpt je mentale weerbaarheid al een heel stuk op weg om deze vreemde tijd te overwinnen.